mandag 16. april 2012

Hjemmelaget fiskegrateng!





Vel hjemme etter en laaaang men fin tur til Bergen.
Helt utrolig hvor vakker norsk natur er altså!
Man føler seg ganske så liten men også heldig og ydmyk
 når man kjører der mellom de store gamle fjellene og de dype blanke fjordene..

Noe annet som for meg er norskt og vakkert
er noe så enkelt som  hjemmelaget fiskegrateng!
Og hva passer vel bedre å skrive om ,etter å ha vert i Bergen, enn nettop fisk? *ler*

Jeg har lært veldig mye om matlaging av mamma oppigjenom årene
men hjemmelaget fiskegrateng fikk jeg smake for første gang hos svigermor.
NAM sier jeg bare!
Jeg synes fiskegrateng fra Findus er ganske godt egentlig
men etter å ha smakt svigermors hjemmelagde
må jeg nok si Findus kommer til kort gitt *ler*






Ungene er som unger flest- ikke sån kjempe glad i fisk,
men denne fiskegratengen liker de veldig godt!
Det i seg selv er jo god grunn til å lage den,
men jeg må innrømme at jeg gjør det like mye for min egen skyld også *smiler*






Oppskriften er veldig enkel :
-Kok makaroni og gullerot i ønsket mengde og sil av vannet
-Kok så mye lettsaltet torsk du vil ha og del opp i biter.
 Bland fisken med makaroni og gullerøtter i kjelen.
Lag hvit saus og krydre den med en god dæsj muskat, salt og pepper.
Ha 2-4 eggeplommer i sausen.
Hell sausen over i kjelen med fisk, gullerøtter og makaroni.
-Hell blandingen over i en smurt ildfast form.
-Stivpsik eggehvittene som er igjen fra plommene du hadde i sausen,
og vend de forsiktig inn i topplaget på gratengen.
-Strø knust kavring eller griljer mel over.

Stek i vannbad i på 180 grader i ovenen i ca 30 min. 
Ferdig !




Med kokte poteter og smeltet smør ved sidenav blir dette en helt nydelig middag!
Kan garantere at ditt syn på fiskegrateng
vil endres for evig og alltid etter å ha smakt denne!

Jeg har fått så mange fantastiske kommentarer på det forrige innlegget mitt
og det varmer utrolig godt skal jeg si dere!
Setter kjempe stor pris på hver eneste en av dem!
Jeg har også fått to "Blog Awards" for første gang,
og de skal jeg fortelle mere om og svare på i morgen.

Fin mandag!

Tina<3



1 kommentar:

  1. Denne så veeeeldig god ut! Tenker den smaker noe helt annet enn Findus ja....;)
    *Oppskrift lagret*

    Fin blogg du har, legger meg til som følger jeg;)

    Håper du har en fin vårkveld der du er;)
    KLEM♥

    SvarSlett