søndag 15. januar 2012

Søndagsfrokost



Det er deilig å kunne skjemme bort de man er glad i
med noe ekstra godt til frokost på en søndags morgen.
Horn med ost og skinke er en stor favoritt for både store og små her i huset!





Jeg lager alltid en ekstra stor deig
sån at jeg har nok til å lage en søt og god avsluttning på måltidet.
Rundstykker med sjokoladefyll i forskjellige varianter er NYDELIG!
I dag ble det Snickers og Sjokade pålegg. *smiler*



Varm sjokolade med peanøtter og karamell..Mmmmm...





Jeg har en oppskrift på en utrolig god rundstykke deig
som alltid blir luftig og lett og fin!
Jeg bruker alltid denne oppskriften til horn, rundstykker og innbakte pølser.

750 gr hvetemel
2 ts salt
2 ts sukker
75 gr smør
5 dl vann
1 pk gjær

Bland alt det tørre.
Smelt smør, ha i vannet og varm til litt varmere enn fingervarmt.
Løs opp gjæren i vesken og bland gradvis med det tørre.
Jeg lar alltid mixeren gå i noen minutter og mater på med litt ekstra mel
så deigen ikke fester seg i bollen.

Så tar jeg plast på bollen og tuller den inn i et håndkle
og lar den heve i ca 30 min på varmekablene på badegulvet.

Så kommer et super HOT tips:
Jeg bruker aldri mel når jeg triller ut gjærbakst.
Det er mye lettere å smøre benken med litt olje og bruke engangs handsker!
Hvis du ikke har prøvd det så annbefaler jeg det på det sterkeste!
Det blir så mye mindre klin og oppvask
og det er MYE lettere og få et fint resultat!

Så nå er det bare å slenge sammen en gjærdeig
og nyte det som er igjen av søndagen folkens!
Vi skal snart ut å spise middag og feire bursdagen til kjære mamma'n min.

Tina<3


1 kommentar: